Wersje

Wersja Data zmiany Autor Opis Akcje
2015-05-12 11:59:54  t-olszewski t-olszewski

Utworzono artykuł 17485 o nazwie '2011-8 Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu'

Podgląd
Zamknij
PolePrzedPo
idpuste17485
user_idpuste799988
resource_idpuste350
namepuste2011-8 Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu
category_idpuste197
language_idpuste1
shortpusteKontrola doraźna długu i realizacji zamówień publicznych Gminy Przemków.
fullpuste

Kontrola doraźna długu i realizacji zamówień publicznych Gminy Przemków.

Zgłoszone zastrzeżenia do zaleceń pokontrolnych

Na podstawie art. 9 ust. 4.ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. nr 55, poz. 577) zgłaszam  zastrzeżenia odnośnie wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym WK.60/226/K-109/11 z 19 stycznia 2012 r.
1. Zalecenie 3c przestrzeganie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.), a zwłaszcza w zakresie przygotowywania i przeprowadzania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, sporządzania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w celu zachowania zasady uczciwej konkurencji i równości traktowania wykonawców, zgodnie przepisami zawartymi w treści art. 7 ust.1 oraz art. 29 ust. 2 ustawy.

Kontrolowany przestrzega powyższych przepisów. Zastrzeżenie dotyczy bezpodstawnego ustalenia przez Regionalną Izbę Obrachunkową iż doszło do naruszenia prawa przy zakupie samochodu służbowego przez zastosowanie dyskryminacji pośredniej w zakresie opisu parametrów technicznych samochodu osobowego, stosując w treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia zapis dotyczący systemu bezpieczeństwa: „ESP, ABS, EBD, TA, EBA, IPS, HPAS", który jednoznacznie wskazuje na pojazd marki ford, model: mondeo. Regionalna Izba nie wykazała, że opis parametrów technicznych w przytoczony sposób dotyczy tylko i włącznie jednego modelu samochodu. Izba nie odniosła się do naszych wyjaśnień, że opis systemów bezpieczeństwa użytych w specyfikacji był sporządzony przy pomocy powszechnie używanych skrótów systemów bezpieczeństwa bez wskazywania ich dokładnych specyfikacji sugerujących konkretnym model czy producenta samochodu. Dowód potwierdzający ustalenia Izby w postaci faktu, że oferty złożyli tylko dealerzy marki Ford uważamy za nieuprawniony.

2. Zalecenie 3d Przestrzeganie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 ze zm.), a zwłaszcza składania
 w odpowiednim terminie, oświadczeń o których mowa w 17 ust. 1 ustawy, przez osoby przeprowadzające procedurę wyboru wykonawcy zadania publicznego w trybie przetargu nieograniczonego.

Kontrolowany przestrzega powyższych przepisów oraz podtrzymuje swoje stanowisko odnośnie terminów składania oświadczeń przez członków komisji przetargowych j.n.:

"Wyjaśniam, że zarówno ja, jako kierownik zamawiającego, jak i członkowie komisji przetargowej w/w postępowaniach kierowaliśmy się jak najlepszą wolą w celu prawidłowego zgodnego ze stanem prawnym wykonania wszystkich czynności w ww. postępowaniu. Złożenie oświadczenia
z art. 17 ustawy PZP na druku ZP-11 w dacie wcześniejszej niż otwarcie ofert uznałem za zgodne
z obowiązującym  stanem prawnym, opiniami i komentarzami. Składając oświadczenie na druku ZP-11 działałem w dobrej wierze, zachowałem całkowitą bezstronność i obiektywizm, co postaram się wykazać w dalszej części moich wyjaśnień.

Zgodnie treścią art. 17 ust. 1 ustawy PZP (obowiązującej w dacie prowadzenia ww. postępowania) osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia podlegają wyłączeniu            w przypadku zaistnienia co najmniej jednej z przesłanek wymienionych w tym ustępie w pkt 1-5.

Druk ZP-11 nie zawiera jednak „pouczenia” jaka data powinna figurować  w treści oświadczenia, także ustawodawca wskazując obowiązek złożenia oświadczenia na druku ZP-11 nie wskazał terminu w jakim osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia powinny je złożyć.

Treść art. 17 ust. 1 zawiera pojęcie „wykonawcy” (art. 2 pkt. 11 ustawy PZP) przy wskazywaniu negatywnych przesłanek, których wystąpienie powoduje obligatoryjne wyłączenia danej osoby z postępowania. Pod pojęciem „wykonawcy” ustawodawca nakazuje rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną, albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego. Jest to zatem bardzo szeroki krąg podmiotów, nie tylko ci , którzy złożyli oferty, ale także ci , którzy ubiegają się  o udzielenie zamówienia. Oznacza to, że chodzi tutaj o podmioty uczestniczące w postępowaniu od momentu jego rozpoczęcia, a nie tylko podmioty które złożyły ofertę w postępowaniu. Należy wnioskować, że zamiarem ustawodawcy przy konstruowaniu art. 17 było to aby osoby uczestniczące po stronie Zamawiającego działały bez kolizji na etapie całego postępowania (uruchomienie procedury, powołanie komisji, sporządzenie SIWZ, ogłoszenie SIWZ), a nie tylko od momentu otwarcia ofert. Treść pkt 1 art. 17 ust. 1 – „ubiegają się o udzielenie tego zamówienia” wyraźnie wskazuje, że kolizja interesów pojawia nie już na etapie ogłoszenia SIWZ, a nawet wcześniej, bo nie można wykluczyć, że pracownik Zamawiającego – członek Komisji przetargowej nie będzie ubiegał się o udzielenie mu tego zamówienia. W ustawie jest więcej przepisów, które przemawiają za uznaniem, że oświadczenie składane na druku ZP-11 powinno się składać  w dacie wszycia postępowania, a nie najwcześniej w dacie otwarcia ofert. Na poparcie tego poglądu można przytoczyć art. 37 i 38 dotyczących ogłaszania, udostępniania SIWZ, zwoływania zebrania wykonawców w celu wyjaśnienia wątpliwości SIWZ, a przecież na tym etapie jeszcze nie ma złożonych ofert.

Za złożeniem oświadczenia na druku ZP-11 w dacie wszczęcia postępowania, a nie najwcześniej          w dacie otwarcia ofert przemawia także literatura napisana do ustawy PZP (artykuły komentarze), np.:
- Niewiadomska Ewa – artykuł w Zam.Publ.Dor.2006.3.31„Zamówienia uzupełniające” i Teza: ”Wykładnia art.17 ust.2 prowadzi  do wniosku, iż oświadczenie powinno zostać złożone przed przystąpieniem przez członków komisji do dokonywania czynności w postępowaniu”;
- Walczak Piotr – artykuł w FK.2007.5.47 „Wyłączenie z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jako gwarancja bezstronności i obiektywizmu zamawiającego” i Teza: „Oświadczenie o istnieniu przesłanki wyłączenia z postępowania powinno być złożone niezwłocznie po powzięciu przez zainteresowanego wiadomości o zaistnieniu okoliczności objętej  dyspozycją art.17 ust.1 pzp , niezależnie od etapu, na jakim postępowanie będzie się znajdować. W tym sensie złożenie oświadczenia na podstawie art.17 ust.2 pzp nie może być wiązane z czynnością otwarcia ofert”;
-  Nowicki Józef Edmund  - artykuł w Zam. Publ. Dor. 2008.8.12 „Bezstronność i obiektywizm w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego” i Teza „Skoro art.17 ust.2  dotyczy osób wykonujących czynności w postępowaniu, oświadczenie po raz pierwszy składa się przed podjęciem jakichkolwiek czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia (…), a następnie w chwili zaistnienia jakiejkolwiek okoliczności stanowiącej postawę wyłączenia z postępowania, wyłączenia ma skutek z mocy prawa.”

Podsumowując, w związku z tym, iż ustawa PZP nie reguluje wprost terminu składania oświadczenia na druku ZP-11 przez osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego występujący po stronie Zamawiającego, kierownik zamawiającego, jak i członkowie komisji przetargowej w/w postępowaniach, przy składaniu oświadczeń na druku ZP-11 kierowaliśmy się min. ww. literaturą.  "

publishfrompuste2015-05-12 00:00:00
_activepuste1
slugpuste2011-8-regionalna-izba-obrachunkowa-we-wroclawiu
2015-05-12 11:59:55  t-olszewski t-olszewski

Załączono plik 47392

Podgląd
Zamknij
PolePrzedPo
idpuste188415
user_idpuste799988
fobject_idpuste47392
resource_idpuste350
modelpusteArticle
foreign_idpuste17485
_attachmentpuste1
_activepuste1

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP, jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji, w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP, zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP osobom wskazanym we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu. Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP, w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP, jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email: kancelaria@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora: ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod.mc@cyfra.gov.pl lub listownie - na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod.mc@cyfra.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..