2023-01-17
Nieodpłatna pomoc prawna w gminie Przemków
Dla kogo?
Ustawa zakłada, że nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie uprawnionej, która złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej porady prawnej.
Co obejmuje?
1) poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym,
2) wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania dotyczącego jej problemu prawnego,
3)sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym,
4) sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Jakiego zakresu prawa dotyczy nieodpłatna pomoc prawna?
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje pomoc w zakresie: prawa rodzinnego, prawa pracy, przygotowania do rozpoczęcia działalności gospodarczej, prawa cywilnego, prawa, ubezpieczeń społecznych, prawa do opieki zdrowotnej, prawa administracyjnego, prawa podatkowego oraz spraw karnych.
Pomoc nie obejmuje spraw z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowywania do jej rozpoczęcia.
Zapisy na porady
Zapisy na porady
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej i mediacji odbywa się według kolejności
zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty.
Zgłoszeń do wszystkich punktów działających na terenie powiatu dokonuje się telefonicznie pod numerem:
tel. 513 061 457, e-mail: npp@powiatpolkowicki.pl
Elektronicznej rejestracji wizyty można dokonać samodzielnie, wchodząc na stronę powiatu https://www.gov.pl/web/nieodplatna-pomoc
Następnie należy wybrać zapisz na poradę, dokonać wyboru punktu udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, termin i godzinę, i potwierdzić dokonanie zgłoszenia. Wówczas zostanie wygenerowany numer rezerwacji. Można opcjonalnie wskazać swój adres e-mailowy lub numer telefonu.
Dzięki temu rozwiązaniu, zarówno osoby chcące skorzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej oraz radcowie i adwokaci będą mieli stały dostęp do harmonogramu planowanych wizyt.